اجرای عملیات بیابانزدایی دربیش از 14 هزار هكتار اراضی بیابانی ورامین
نوشته شده توسط : amatrack

'بابك بحیرایی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: برای اجرای عملیات بیابانزدایی این منطقه، روش های نهال كاری، پخش سیلاب، مالچ پاشی و مدیریت طاق كاری اجرایی شده است.

وی افزود: با احداث خط راه آهن در دشت ورامین ، ریل راه آهن به طور مداوم مورد هجوم شن های روان قرار می گرفت كه در سال 1343 حدود 700 نفر شن روب به منظور پاكسازی ریل راه آهن به صورت شبانه روزی استخدام شدند.

وی ادامه داد: در سال 1353 برای تثبیت شن و ماسه های روان، عملیات بیابانزدایی به صورت بیولوژیك در 200 هكتار از اراضی منطقه انجام شد.

رییس اداره بیابان استان تهران تصریح كرد: در حال حاضر هجوم شن های روان به ریل راه اهن به طور كامل تثبیت شده و ادامه اجرای عملیات مقابله با بیابانزدایی به صورت سالانه برای اداره بیابان تعریف و در دست اجراست.

وی با اشاره به این كه امسال اعتبارات خوبی به این بخش اختصاص یافته است، افزود: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز عملیات بیابانزدایی، این طرح تا پنج سال آینده در استان تهران و ورامین به اتمام خواهد رسید.

بحیرایی گفت: امسال حدود 250 میلیون تومان اعتبار استانی و حدود 250 میلیون تومان بودجه ملی به این بخش اختصاص یافته است.

وی اضافه كرد: هسته تشكیلاتی بخش شمالی منطقه ورامین به شكل مارنی است و به دلیل تغییرات جوی، خاك توسط آب و باد فرسایش می یابد و به پایین دست منطقه هدایت می شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: به طور حتم ادامه روند فرسایش خاك می تواند تاثیر بسزایی در منطقه داشته باشد و اجرای گسترده عملیات بیابانزدایی به روش طاق كاری باعث كاهش فرسایش خاك در منطقه شده است.

رییس اداره بیابان استان تهران درخصوص تبدیل اراضی بیابانی به كشاورزی گفت: هم اكنون بخش عمده ای از اراضی بیابانی شهرستان ورامین به اراضی كشاورزی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در این راستا سه هزار و 600 هكتار از اراضی بیابانی منطقه توسط بخش خصوصی و جوامع محلی زیر كاشت باغات پسته قرار گرفته كه حداقل برای دو نفر در هر هكتار اشتغالزایی به همراه دارد.

رییس اداره بیابان استان تهران، تثبیت خاك، افزایش پوشش گیاهی، پاكسازی هوا و اقلیم، تنوع گونه‌های جانوری و افزایش سطح آب‌های زیرزمینی را از دستاوردهای مهم عملیات بیابانزدایی عنوان كرد.

بحیرایی با اشاره به این كه عملیات بیابانزدایی طبق برنامه چهارم توسعه به پایان رسیده است، تصریح كرد: براساس برنامه پنجم توسعه پیش بینی می شود، امسال عملیات بیابانزدایی با تامین اعتبار مورد نیاز، تولید نهال و آمادگی مشاوران برای قراردادها از پیشرفت خوبی برخوردار باشد.

به گفته ی وی، طبق برنامه پنجم توسعه طاق كاری پنج هزار هكتار از اراضی بیابانی برای جلوگیری از فرسایش خاك در دستور كار قرار دارد.

بحیرایی تصریح كرد: با توجه به تاكید دولت، برای اجرای عملیات بیابانزدایی هیچ گونه مشكلی در مدیریت بیابان های استان تهران وجود ندارد و پیش بینی می شود این طرح تا پایان برنامه پنجم توسعه به صورت 100 درصد به اتمام برسد.

اقتصام**9186 **1561





:: برچسب‌ها: کالیفرنیا , روز تعطیل ,
:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: